EN PLATS FÖR MJUK VILA, ANDRUM OCH PAUS


LUGN OCH RO-KLUBBEN är din bekväma plats för vila och återhämtning – en möjlighet att sjunka ner i milda övningar och djup avslappning. Precis vad vi alla behöver då och då, men sällan tar oss tid till.

Dörren till vilrummet är öppen och det finns en mjuk plats för dig.
Här kan du blunda, slappna av och andas ut…
Kom in och känn lugnet.


Under en månad i LUGN OCH RO-KLUBBEN får du

  • fyra livesända Yoga nidra-pass – guidad, kravlös djupavslappning och vila.
  • fyra lugn och ro-guider – inspiration och snälla övningar för ditt välbefinnande
  • dagliga tacksamhetsövningar – för att vi mår bättre när vi uppmärksammar de bra sakerna i livet

Pris: 599 kr

Medlemskapet gäller för den månad du anmält dig till och är inte löpande. För att bli medlem en ny månad behöver du anmäla dig igen.


Vad är Yoga Nidra?
Yoga Nidra är djup, kravlös avslappning och vila.
Du ligger skönt inbäddad och leds mjukt in i ett stadium där din kropp får somna medan ditt sinne är fortsatt medvetet. Du får en behaglig, välbehövd paus och en mjuk massage av ditt inre. Det är en möjlighet för dig att verkligen koppla av och få både fysisk och mental återhämtning.


Var finns Lugn och ro-klubben?
Lugn och ro-klubben håller till på det privata Instagramkontot @lugnochroklubben
Du få entré till kontot när du anmäler dig. Kontot är endast tillgängligt för medlemmar.
Alla livesändningar hålls kvällstid och sparas till Instagram TV. Du har tillgång till kontot den månad du är medlem och kan då se livesändningarna hur många gånger du vill.
Lugn och ro-guiderna skickas till dig via epost.


Varför behöver vi vila?
Vi behöver vila, som en del i vår återhämtning, för att vi ska må bra och kunna prestera. Återhämtning kan bestå dels av sömn och dels av vila, pauser och aktiviteter som ger energi. Att under en längre tid inte få tillräckligt med återhämtning kan vara slitsamt för kropp och själ. Symtom som kan tyda på långvarig återhämtningsbrist är överväldigande trötthet, ihållande eller återkommande spänningshuvudvärk, problem med minnet, irritabilitet eller humörväxlingar, uppvarvningsreaktioner som hjärtklappning och sömnstörning.*


Positiva effekter av Yoga Nidra
Sinnet slappnar av
Yoga Nidra är guidad djupavslappning. Att fokusera på upplevelser i kroppen kan göra det lättare för sinnet att slappna av.

Det blir lättare att uppfatta kroppens signaler
Vi får ökad förmåga att känna in vad som händer i kroppen. Det gör att blir lättare att ta hand om oss själva.

Vi kan reglera våra känslor
När vi kommer mer i balans med vår kropp blir det också lättare att identifiera våra känslor i olika situationer. Då kan vi lättare välja hur vi bemöter den situation vi är i för tillfället. Vi kan agera istället för att reagera.

Lugnare nervsystem
Yoga Nidra hjälper oss koppla på det parasympatiska nervsystemet – det så kallade lugn och ro-systemet.

Återhämtning
När vi vänder uppmärksamheten inåt får vi en välgörande återhämtning. Vanligtvis ligger vår uppmärksamhet på vad som händer utanför oss; vad vi ska göra, vad vi ska leverera, vart vi är på väg, vem vi ska träffa och vad som kommer hända då etc.

Ökad självmedkänsla
Yoga Nidra kan hjälpa oss att känna att vi är bra som vi är.

Bättre minne
När vi vilar kan vi hamna i ett läge där hjärnan i lugn och ro kan smälta och organisera intryck. Hjärnan rensar då bort information vi inte behöver så vi får plats att ta in och komma ihåg ny kunskap.

Bättre sömn
I Yoga Nidra lär vi oss att slappna av medvetet. Det kan göra det lättare att somna på kvällen, och att somna om ifall vi vaknar på natten.

Mer kreativitet
När vi sover, eller gör en Yoga Nidra, är den logiska delen av hjärnan mindre aktiv. Det gör att nya slutsatser, tankar och idéer lättare kan komma fram.

*Källa: Handbok i återhämtning, Dahlgren och Söderström, Karolinska institutet;.